Ap-åsna och nämnare och täljare är kvoten av allt man inte vill veta av…

Här sitter jag trött och sliten som en hinduisk ap-åsna!
Vi har börjat en ny delkurs på utbildningen. El-lära. Det är Ohm och det är watt och det är volt…och en jättemassa matte. Länns som att vara tillbaka i skolbänken i högstadiet. Idag har vi kastats in i kvot-talens värld med täljare och nämnare, som mer riktigt borde heta åsna och apa. Den första dagen på delkursen. Hårda bud för en som gick specialmatte i högstadiet och kände mer med hjärtat en huvudet. Eller så hette det obs-matte på den tiden. Vi var kanske sex elever som alltså fick specialhjälp. Läraren var Obs-lärare, som innebar att han egentligen hade hand om stökiga och bråkiga elever. Den där läraren var ingen som man sköjade pajas med. Han var en stenhård jävel. Fast mot oss utan matematiskt sinne var han schysst. Minns speciellt en gång när vi satt där och koncentrerade oss. Det knackade på dörren och han gick och öppnade. Det fanns ingen där. Vi fortsatte och räkna och det knackade igen. Samma visa – ingen där. Han drog igen dörren, men lät låset vila mot dörrkarmen. Sen ställde han sig och väntade och självklart knackade det en tredje gång. Han tog sats med benet och sparkade upp dörren med sån kraft att jag trodde dörren skulle lossna från gångjärnen. Direkt när smällen från dörr till vägg utbyttes mot en duns hörde man ett klent tjut och diverse stön. Dörren hade träffat som den skulle. Han ställde sig vid dörröppningen och sa frågade eleven som höll om sin arm och grimaserade om det hade gått bra, sen stängde han bara dörren och vi fortsatte och räkna som om ingenting hade hänt.

Den här läraren vi har nu är tydligen någon inhyrd lärare som är lärare på något universitet. Man märker på att han är van med att lära ut. Men för mig är det samma problem då som nu. När två tredjedelar (matematik) av klassen säger att de hänger med (utgår från att ungefär hälften av dem bara säger det för att inte framstå som idioter) så ökar han tempot som en skållad ap-åsna och så är man tillbaka i högstadiet igen. Skall dock säga att jag har en snubbe i klassen som jag brukar sitta bredvid ibland. Han har haft ett tålamod av guld med alla mina frågor som ofta börjar med ordet Varför? så helt jävla väck är jag inte…tack vare honom då.
För med matte är det just så. Ett stort varför och vad ska vi med detta till?
Sen att den här läraren tre gånger i rad och nästan i varje moment och minut säger meningen: Är ni med? Är ni med? Är ni med? får mig att vilja offra min ena strumpa och trycka in den mellan hans ap-åsne-gaddar.

Känner starka impulser att sänka ett sexpack och stanna hemma imorgon. Istället kommer jag sitta och tragla kvot och röv ikväll så att jag inte är lost imorgon när vansinnet rullar igång igen…
Och som vanligt på denna utbildningen så lär man sig massa jox som man aldrig kommer vara i närheten av som husvärd. Vi kommer på sin höjd byta vägguttag och lysknappar. Då är det viktigt att hålla reda på jord/+/-, inte fan kommer jag stå och tänka på täljare och nämnare och ohms lag. Gör jag det samtidigt som jag byter uttag så kommer jag koppla allt åt helvete vilket resulterar i att ugnen sätts på när jag släcker vardagsrumslampan.

Gud stjälpe i ap-åsnans favoritträd!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.